Prelekcje


Tabela prelekcyjna (link)


Opisy punktów programu:

SOBOTA

 

11:00

 

Analiza postaci samobójców u Williama Szekspira

Dominika Filipowicz

 

W elżbietańskiej Anglii samobójstwo uznawano za jedno z najgorszych przestępstw. Samobójca był kimś mniej niż człowiekiem, wypartym poza margines wyrzutkiem społeczeństwa, zdaniem wielu duchownych w oczach Boga potępionym w równym albo nawet większym stopniu, niż ten co zabije bliźniego. Jednak William Szekspir nie demonizuje w swojej twórczości samobójców – wręcz przeciwnie, niekiedy nawet ich wywyższa, widząc w ich samobójczej śmierci godną szacunku odwagę. W swoich dramatach przedstawia powody, przez które bohaterowie targali się na swoje życie, często nadając im głęboką i niepodważalną logikę. Samobójcy Szekspira nie są demonami – są ludźmi z krwi i kości. Spróbuję przeanalizować powody, jakie mogły doprowadzić poszczególnych bohaterów do targnięcia się na własne życie. Zastanowię się również nad tym, co mogło kierować Szekspirem w momencie, kiedy do swoich sztuk dodawał kontrowersyjną ówcześnie tematykę samobójstw. Czy był to jedynie sposób na przyciągnięcie uwagi widza, czy też kryło się za tym coś innego?

 

Imperium Podzielone: Dwory Końca Świata na początku drugiej połowy kampanii

Ekipa Dziedzictwa Imperium

 

Na Bazyliszku odbędzie się siódmy odcinek naszej ogólnopolskiej kampanii w Dwory Końca Świata. Od ponad pół roku gracze z całej Polski zmieniają historię Stworzenia. Wy możecie już dziś do nich dołączyć albo kontynuować dzieje swoich postaci sprawdzonych w poprzednich odcinkach i na lokalnych sesjach.

Co to za system, jak działa ta kampania i jakie zmiany zachodzą w settingu naszej gry, dowiecie się na tej prelekcji.

 

Nazistowscy magowie kontra magowie chaosu

Jędrzej „Sznurek” Mikulski

 

W swojej prelekcji opowiem o kilku najważniejszych zakonach magicznych działających od XIX wieku do dzisiaj. Przedstawię czym się zajmują, jak działają i czy naprawdę chcą przejąć władzę nad światem.

 

12:00

 

Tarot scenariusz Ci powie

Martyna „Derpina” Pietrzak

 

Prelekcja o tym, jak za pomocą kart tarota możemy przewidywać przyszłość… postaci graczy. Zaczniemy od krótkiego wprowadzenia do tarota, a następnie, na przykładach różnych układów kart, stworzymy szablon przygody i bohaterów niezależnych. Na koniec, zastanowimy się w jaki inny sposób można wykorzystać karty do urozmaicenia sesji.

 

Kosmiczne Bitewniaki

Łukasz „SeeM” Posadowski

 

Masz już dużo planszówek? Ciągnie Cię do figurek, ale odstrasza mnogość akcesoriów oraz koszty z tym związane? Lub grasz już w kilka systemów bitewnych i szukasz czegoś nowego? Zapraszamy w kosmos, gdzie przeszkody terenowe ledwo istnieją, a bitwy rozstrzygają się pomiędzy najwyżej piętnastoma figurkami. Zaprezentujemy kilka gier z różnym poziomem komplikacji zasad oraz szybkości rozgrywki: Halo Fleet Battles, Full Thrust, Aerotech, Dropfleet Commander oraz wspomnimy o kilku innych, mogących Cię zainteresować.

 

Indie, gry norweskie, gry japońskie – czyli nie tylko młotkiem człowiek żyje

P_aul

 

Znudził ci się Młotek? Nie masz ochoty na kolejną dramę w Wampirze? A może irytuje Cię mechanika D&D? Nawet jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałeś „nie” to i tak wpadnij na tę prelekcję, jeśli chcesz posłuchać o różnych systemach RPG. Zaprezentuję kilkanaście moich ulubionych, nietypowych i bardzo ciekawych gier. Być może nawet namówię Ciebie, by którąś wypróbować.

 

13:00

 

Zanim wyruszysz w drogę, warto zebrać przekąski – Czyli jak grać co najmniej 2 sesje w tygodniu i nie przytyć?

Paulina Żukowska

 

Dwie paczki chipsów, pizza, litr coli… brzmi znajomo? To typowy zestaw przekąsek, jaki pojawia się na niemal każdej sesji. Smaczne, tanie i pobłogosławione przez Nurgla. Przy regularnym graniu, erpegowa dieta zaczyna nam nieco ciążyć, zwłaszcza w pasie. Czy jest sposób, żeby nie być głodnym na sesji i pozostać smukłym jak elfie książątko? Nikt przecież nie ma czasu ani ochoty na krojenie sałatek, kiedy siły zła czekają na srogi łomot. Wstąpcie do mojego namiotu, podróżnicy, a w mniej niż jeden księżyc (czyli w 50 minut), dowiecie się, co postawić na erpegowym stole, aby zaspokoić głód, poprawić koncentrację w grze i uniknąć poszerzania swojej zbroi +3.

 

Konkurs wiedzy z mitologii słowiańskiej

Biedronka

 

Czy znasz wszystkie istoty mitologii słowiańskiej? Wiesz ile jest typów wampirów? Po czym odróżnić Sirena od Alkonosta? Przyjdź i sprawdź swoją wiedzę!

 

Nos jak haczyk, kurzą nogę i krogulcze ma paznokcie – czyli demonologia w RPG

Aleksander „Złotówa” Kowaliński

 

W bardzo wielu systemach istnieje świat nadprzyrodzony. Zamieszkany jest przez istoty magiczne, duchy, zjawy i… demony. Te ostatnie staną się bohaterami naszej prelekcji. Postaram się przedstawić demonologiczne koncepcje istniejące w wielu różnych systemach, a także porównać je do istniejących w naszym świecie rozważań natury demonologicznej. Demony będą kluczowe, ale prelekcja nie obędzie się bez choćby kilku słów o potępieniu, magii i kulcie. Jeśli interesujesz się sprawami Gości z Dołu – ta prelekcja jest dla Ciebie.

 

14:00

 

Star Trek Discovery – abominacja czy godna kontynuacja?

Paweł „fluor” Dąbrowski

 

Najnowszy serial Star Trek podzielił fanów uniwersum – wiele osób uważa, że twórcy odeszli od pokojowej, optymistycznej wizji przyszłości. Skąd te wątpliwości i czy mogą być uzasadnione?

 

Bezpieczeństwo na sesji RPG

P_aul

 

Bezpieczeństwo na sesji RPG wydaje się być rzeczą oczywistą i prostą do osiągnięcia. Proste zasady jak „nie rzucamy w siebie kostkami” powinny wystarczyć, prawda? Jak się okazuje nieprawda. Zwłaszcza, gdy jako MG lub gracze umieszczamy w historii trudniejsze elementy, niż tylko ratowanie księżniczek i mordowanie hord Orków. Czasem chcemy zahaczyć o temat tabu, jak seksualność, czasem zadać pytanie o moralność, czasem stanąć przed niemożliwym wyborem. Czasem jednak zupełnie niewinna rzecz może wywołać niespodziewane skutki. Jak więc sobie z tym radzić? Jak rozmawiać? Jak zapewnić wszystkim współgraczom swobodną atmosferę i bezpieczeństwo? Nie twierdzę, że mam w tym temacie wszystkie odpowiedzi, więc zapraszam na prelekcję do dyskusji na ten temat. Ze swojej strony obiecuję pokazać kilka dobrych, sprawdzonych metod.

 

Od marzenia do wydania książki – proces wydawniczy w Polsce

Monika Magoska-Suchar, Sylwia Dubielecka

W swojej prelekcji autorki powieści Klątwa Przeznaczenia oraz Korona Przeznaczenia opowiedzą o formach wydawania książek, rodzajach wydawnictw, plusach i minusach wydania ze współfinansowaniem, drodze do znalezienia wydawcy oraz walce o utrzymanie tytułu na rynku i rozbudowie kręgu czytelników.

 

15:00

 

365 dni debiutu

Bartłomiej Sztobryn

 

Łał! Udało się! Wydali, opublikowali! Inni zarabiają na Twoim pomyśle (albo i nie), a Ty cieszysz się jak dziecko. Czy dzieje się coś więcej? Wpadnij, może się dowiesz (albo i nie).

 

Niezwykłe mechaniki w RPG

P_aul

 

Wszyscy znamy tradycyjne mechaniki w systemach RPG – rzuć kostką, by zobaczyć czy trafiłeś przeciwnika. 1? Krytyczna porażka! Jednak nie każda gra podchodzi w ten sposób do elementów losowych rozgrywki. Na tej prelekcji zaprezentuję wam kilka moich ulubionych niecodziennych mechanik z różnych mniej i bardziej znanych systemów RPG. Porozmawiamy też czym właściwie są mechaniki, jakie mechaniki sprawdzają się na różnych typach sesji oraz jak wprowadzić do tradycyjnej rozgrywki różne sztuczki, które uprzyjemnią zarówno granie jak i prowadzenie sesji.

 

Wokół Nagrody Zajdla – panel dyskusyjny

 

16:00

 

Jak zrobić sobie dobrze?

Paweł „Skała” Jurgiel

 

Czego chcą gracze? To chyba oczywiste – dobrej zabawy na sesji. Każdy definiuje ją inaczej, ale jedno jest pewne: nikt nie chce się na sesji nudzić. Więc jak możemy dopilnować, że dostaniemy to, czego chcemy? Naszym zdaniem przyjmując na siebie część odpowiedzialności i przygotowując dla Mistrza Gry odpowiednie narzędzia, wbudowane w motywacje, historie i powiązania bohaterów, których tworzymy. Jakie dokładnie?

 

Wieczny Ogień: powrót do świata Wiedźmina w RPG

Jakub Zapała

 

„Później mówiono, że człowiek ten nadszedł od północy; od Bramy Powroźniczej. Szedł pieszo, a objuczonego konia prowadził za uzdę…”

Nadchodzi polskie wydanie Witcher RPG od R.Talsorian Games i CD Projekt RED. Będę miał przyjemność zaprezentować Wam pierwsze informacje o grze i odpowiedzieć na przynajmniej część pytań. Opowiem na pewno na jakim etapie jest wydanie szykowane przez Copernicus Corporation i z jakimi trudnościami musimy jeszcze się zmierzyć.

 

Zaproszenia na konwenty Toporiada i Orichalcum

Hubert „Jankoś” Jankowski, Monika „Auraya” Czyżowicz

 

W imieniu Stowarzyszenia „Topory” chcielibyśmy zaprosić Was i opowiedzieć o dwóch konwentach, które organizujemy. Pierwszy z nich to Toporiada, jeden z najbardziej RPG-owych eventów w Polsce, dziennie ponad dwadzieścia sesji RPG odbywających się w wyjątkowym klimacie namiotów, otaczającego lasu i płonącego ogniska.To także szalone konkursy, LARP oraz konkurs na najlepszego gracza i MG „Złote Topory”. Orichalcum z kolei najmłodsze „dziecko” Toporów, impreza poświęcona naszemu ulubionemu systemowi jakim jest Earthdawn. Nie oznacza to jednak, że jeśli nie znasz ED nie powinieneś jechać na Orichalcum. Wręcz przeciwnie. To idealna szansa na poznanie tego wyjątkowego systemu! Szczegóły na naszej prelekcji!

 

17:00

 

To ja go argumentuję

Grzegorz „Driden” Lewandowski

 

Ucięcie komuś głowy jest stosunkowo proste. Ostry przedmiot zostaje rozpędzony w kierunku szyi delikwenta, po czym oddziela wszystko nad, od tego pod, koniec pieśni. Przekonanie kogoś to znacznie bardziej zawiła kwestia.

Człowiek ma swoje przekonania, motywacje, lęki, namiętności i psychiatra wie co jeszcze, a to wszystko ściera się z drugą, nie mniej skomplikowaną jednostką, albo co gorsza grupą. I tu turlają się kości. Każdy niemal system zawiera w sobie jakieś mechanizmy rozwiązywania konfliktów społecznych. O ile jednak dostanie ostrzem po szyi, bo kość tak powiedziała, jest sytuacją oczywistą, zmiana zdania już niekoniecznie. I nad tym problemem bym się pochylił.

Jak radzić sobie z mechanikami socjalnymi, by nie tworzyły konfliktów i jak organizować sceny, gdzie jedyne co się dzieje to kilka mówiących osób?

 

Jak to jest z tymi bogami?

Ewelina „Runa” Wiechucka-Zgud

 

Czyli kilka słów o tym, kto, kiedy i dla kogo jest wszechwładną, rządzącą życiem istotą, kto wypełnia wolę bogów oraz słów kilka o teorii symulacji.

 

Fantastyczny quiz muzyczny

Marek Klimczak

 

Quiz muzyki z filmów, seriali i gier o tematyce fantastycznej.

 

18:00

 

Jak dobrze improwizować?

Paweł „Skała” Jurgiel

 

Uważa się, że jedną z cech dobrego MG jest umiejętność improwizacji. Jak opanować tę sztukę? Jak wysypywać jak z rękawa piękne opisy, ciekawych BNów, wątki i wyzwania? Opowiem Wam o moim sposobie.

 

Erpegowe Piosenki

Radosław Ganczarek

 

Erpegowe piosenki to nowe wersje znanych i lubianych utworów, czasem tych mniej lubianych, które z humorem opowiadają o erpegach i ogólnie pojętej fantastyce. Przyjdź i zaśpiewaj je wszystkie! Albo posłuchaj umierając ze śmiechu.

 

 

 

7 form walki mieczem świetlnym

Yessabel

Akademia SaberArts

 

19:00

 

Kreacja grozy w „weird fiction”

Tomasz „nołnejm” Rutkowski

 

Każdy kto czytał Poego, Lovecrafta czy Grabińskiego wie, że klasyfikuje się opowiadania tych autorów jako horrory. Jednak groza z nich wynikająca ma zupełnie inny charakter niż groza w książkach takiego Kinga. Co powoduje, że czytając „Zew Cthulhu” nie przeżywamy tych samych uczuć, co czytając „To”? Podczas tej prelekcji, poprzez analizę wybranych opowiadań, postaram się odpowiedzieć na to pytanie i wskazać, na co zwracać uwagę podczas lektury „weird fiction”.

W prelekcji wykorzystane zostaną następujące utwory: E.A. Poe „William Wilson”,  S. Grabiński „Ultima Thule”, H.P. Lovecraft „Szczury w murach”. Ich znajomość nie jest konieczna do udziału w prelekcji, ale na pewno pozwoli na lepsze zrozumienie tematu oraz na udział w dyskusji po spotkaniu.

 

Kobayashi Maru

Artur „Dzikowy” Olchowy

 

Legendarny test, który zdał tylko jeden kadet w historii Akademii… No właśnie. Czy zdał? I czy zdał jako kadet? Omówię, jak jeden w sumie klasyczny i prosty pomysł pozwolił znęcać się nad bohaterem i to przez trzy filmy. Bo nieprawdą jest, że tylko Gwiezdne Wojny mają swoją trylogię.

 

Wprowadzenie do świata Birthright

Agrzes

 

Poznaj Birthright – opublikowany w 1995 roku setting Dungeons and Dragons łączący dość standardowy świat fantasy z dość niestandardowymi założeniami co do ról postaci. To świat, w którym naznaczone krwią dawnych bogów postaci, pomiędzy wycieczkami do lochów, budują swe domeny, knują i uczestniczą w rozgrywkach politycznych na wielką skalę. To miejsce, gdzie wojownicy wznoszą swe sztandary i gromadzą armie, gdzie łotrowie budują siatki szpiegowskie pod przykrywką gildii kupieckich, gdzie kapłani walczą o rząd dusz tysięcy, a magowie gromadzą energię samej natury, aby wyzwolić potężne czary wpływające na całe prowincje. Dowiedz się też, jak dziś rozpocząć przygodę w Cerilli.

 

20:00

 

Potencjał grozy

Grzegorz „Driden” Lewandowski

 

Horror to bardzo specyficzny gatunek, zwłaszcza w RPG. Niemal wszystkie inne gry zakładają, że postać rosnąć będzie w siłę stawiając czoło coraz większym przeciwnościom losu, które da się pokonać, dając poczucie potęgi. Groza zaś jest nierozerwalnie połączona z poczuciem własnej słabości, stawaniem przeciwko czemuś, co zdaje się być nie do przemożenia, a do tego przetrwanie pozostawia głównie rany w psychice, które ciężko zaleczyć. Jak dwie strony tej samej monety.

Zawiera sporo narzędzi, które warto trzymać na podorędziu, czy gra ma się skupiać na straszeniu innych, czy nie. Przedstawiając groźnego przeciwnika, albo wyprawiając fabułę w prawdziwie nieznane. Nie ma bowiem poczucia ryzyka bez czającego się pod nim strachu.

Jeżeli zaś nastawiamy się głównie na sesję grozy nadal jest duża różnica pomiędzy uciekaniem przed maniakiem z siekierą, który przerąbuje się przez tabuny bezbronnych nastolatków, od radzenia sobie z nawiedzeniem, czy dociekania tajemnicy istnienia, której nikt nie powinien znać. Dlatego nadal warto podejść do tego nieco inaczej.

Nie będę się tu skupiał na podstawowych sposobach na budowanie grozy, choć może podzielę się kilkoma, które słyszy się rzadziej. Za to postaram się podpowiedzieć, kiedy i jak stosować grozę, żeby uczynić sesję lepszą.

 

Problemy w drużynie?

Paweł „Skała” Jurgiel

 

Gracze nie angażują się w Twoje przygody? Postać kumpla ciągle wymyka się po nocach i angażuje MG do prowadzenia tylko jemu? Reszta nie korzysta z mechaniki tak jak trzeba? Rozwiązania tych problemów są wbrew pozorom proste 😉

 

Kalambury „Kwiatki z sesji” oraz „In memoriam”

Klaudia „Jeziora” Jeziorska, Małgorzata „Gołąb” Nowak

 

Zapraszamy na kalambury, których hasłami będę tzw. „kwiatki z sesji”  czyli zabawne, niezręczne, a czasem kompromitujące wypowiedzi graczy oraz postaci podczas sesji RPG oraz In memoriam” czyli ostatnie słowa postaci wypowiedziane przed śmiercią. Wszystkie hasła pochodzą z autentycznych sesji.  

 

21:00

 

Potencjał grozy

Grzegorz „Driden” Lewandowski

 

Kalambury „Kwiatki z sesji” oraz „In memoriam”

Klaudia „Jeziora” Jeziorska, Małgorzata „Gołąb” Nowak

 

NIEDZIELA

 

10:00

 

Warsztaty MG

Radosław Ganczarek

 

A zatem chciał(a)byś zostać Mistrzem Gry? Pozwól, że opowiem Ci swoją historię… Albo nie, nie będzie nudnego smęcenia. Będą ćwiczenia, które na różne sposoby pokażą Ci jak to jest zasiadać po drugiej stronie stołu i organizować rozgrywkę dla ludzi zamiast być tylko jej odbiorcą.

 

Skąd wziąć swojego Gandalfa, czyli rozmowa z podświadomością

Gosia i Tomek Zwierzyńscy

 

Odrobina magii na co dzień, czyli praktyczny przewodnik po tym jak dobrać się i wykorzystać moc tkwiącą w nas samych. Co nasza podświadomość może nam powiedzieć i w jaki sposób to robi.

 

11:00

 

Warsztaty MG

Radosław Ganczarek

 

Architektura książki – czyli jak powstają i dlaczego tak wyglądają

Tomek Zwierzyński

 

Jeśli sądzisz że w dobie czytników elektronicznych sztuka czytania z papieru zanika, to niezawodny znak, że nie poznałeś jeszcze tajemnic książek. Jeśli chcesz się dowiedzieć jak powstają książki i nie tylko oraz dlaczego wyglądają tak, a nie inaczej jest to prelekcja dla Ciebie.

 

12:00

 

Krótka historia języka klingońskiego

Paweł „fluor” Dąbrowski

 

Jak wyglądało powstanie i rozwój jednego z najpopularniejszych języków sztucznych – języka klingońskiego.

 

Psychologia w RPG – teoria wielkiej piątki a odgrywanie postaci

Albert „Alan” Andrzejewski

 

Weź entuzjastę RPG, wyślij go na studia psychologiczne, dodaj jeszcze związek X… i tak powstał pomysł tej prelekcji. Opiszę jedną z najbardziej uznanych teorii osobowości – teorię wielkiej piątki – i to jak widzę jej zastosowanie w RPG, aby stworzyć ciekawsze, bardziej zróżnicowane postacie o spójnym portrecie psychologicznym.

 

13:00

 

Kwasy na sesji – czyli Case Study jak radzić sobie z niesforną drużyną

Karol „Benq” Siek

Ile razy kampania została przerwana z powodu graczy? W czym leżała kwestia? Może ich postacie były tak blisko siebie, że konflikt przelał się do realu? Jak bardzo zależy wam nie tyle na drużynie, ile na ludziach z którymi gracie? Czytasz te pytania i widzisz, że nie raz twoja grupa się rozpadła? Zapraszam na prelkę na temat jak zrobić warsztaty z higieny międzyludzkiej.

 

Gry muzyczne

Adam „Izaak” Wasążnik, Jan Madejski

 

Niecodzienne jam session, gdzie każdy wykonywany utwór będzie jednocześnie grą. Kompozycje tego typu zjawiają się w muzyce współczesnej od lat 50. XX wieku, ale cały czas powstają też nowe utwory-gry, a wiele z nich charakteryzuje się tym, że może uczestniczyć w ich wykonaniu każdy, niezależnie od muzycznego doświadczenia.

Po więcej informacji warto zajrzeć na http://musicgames.wikidot.com, a na jam można zajrzeć z instrumentem lub bez (będzie trochę akustycznych instrumentów na miejscu) i z nastawieniem nie tylko do grania i słuchania, ale też do dyskusji nad zasadami gier, bo wiele z nich jeszcze może na tym skorzystać.

 

14:00

 

Witamy w rodzinie – kilka słów o Maskaradzie

Szopa

 

Wstęp do Wampira Maskarady i podstawa starego Świata Mroku. Prelekcja dla początkujących.

 

Gry muzyczne

Adam „Izaak” Wasążnik Jan Madejski

 

15:00

 

Płaska Ziemia, kula, po co się ograniczać?

Mikołaj Kowalewski

 

Kształt Ziemi nie zawsze był ogólnie znanym faktem, zresztą dla niektórych wciąż nie jest on oczywisty. Różne mitologie i kultury przedstawiały go inaczej. Różne były też hipotezy naukowe i współczesne teorie spiskowe oraz wizje przedstawione w literaturze czy filmie. W ramach prelekcji pokażę kilka ciekawych przykładów, jak ludzie wyobrażali sobie Ziemię.

 

Tworzenie własnego świata fantasy

Sarameda Hakte

 

Wydawać by się mogło, że tworzenie świata fantasy jest trudne? Oczywiście, jednak jeśli robimy to z głową, okazuje, że jest odwrotnie! To wspaniała zabawa oraz przygoda! Na warsztatach dowiecie się, jak stworzyć swój świat fantasy od podstaw na podstawie świata przedstawionego na forum PBF Crystal Empire.

16:00

 

Tworzenie własnego świata fantasy

Sarameda Hakte